måndag 8 december 2014

Operationsdag

Så var det äntligen dags att få reda på om det går att göra något åt smärtan i mitt knä.
07:00 checkade jag in och bytte om till festblåsan. 
Strax därefter intogs frukosten bestående av diverse medikament.
Jag har ingen aning om hur lång tid operationen tog men vid 9:40 vaknade jag med nålar i båda armarna, ett felstick i höger hand och värk i knät. 
Ont ska man inte ha, så jag fick lite flytande morfin vilket inte bara tog bort smärtan utan också medvetandet. Sov ca två timmar till. Under denna tiden vaknade jag och minns att läkaren var inne och skulle berätta om operationen men hon ansåg att det var meningslöst med tanke på mitt mentala tillstånd. 


Efter att jag sovit färdigt fick jag lite kaffe och ett par frallor. Underbara sköterskor på uppvaket! 

Till slut kom läkaren och levererade domen. Broskbiten som synts med magnetkameran kunde hon inte finna men misstänker att den följt med koksaltlösningen ut när de spolade. Menisken sitter fast, det har hon tydligen testat ganska ordentligt och korsbandet ser mycket fint ut med tanke på att reparationen faktiskt är ganska exakt 15 år. 

Det som var betydligt mindre bra var att brosket på änden av lårbenet saknas helt på en yta av ca 0,5 kvadratcentimeter. Detta kan vara orsaken till smärtan men det kan också bli helt bra nu när leden är ren. Efter en korsbandsoperation är det tydligen 50 % risk att få atros... Inte bra! 

Någon mer löpning blir det inte. Cykla och simma frisim går utmärkt dock ej bröstsim men det simsätt behärskar jag ju ändå inte... Jag har helt enkelt sprungit mitt sista Göteborgsvarv. (Just löpförbudet är jag inte jätte-ledsen över) 

Det var tydligen ganska inflammerat så "jag sprutade in ganska mycket kortison". Vad det innebär för framtiden vet jag inte.

När det obligatoriska toabesöket var avklarat väntade jag bara på att mamma och Uffe skulle komma och hämta mig. Det borde ju dokumenterats i bild men så blev det inte. Uffe hade det tufft med en i rullstol och en med hela armen i gips som varken kunde stänga dörren eller ta på sig bältet. Numret till Bergströms färdtjänst finns på gula sidorna...

Nu ligger jag i soffan och väntar på att Johan ska ropa att maten är färdig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar